eVTOL újdonságok
Az év vége előtt az eVTOL gyártók még bezsebeltek egy pár megrendelést:
A FlyBIS 40 Eve eVTOL-t szeretne vásárolni: FlyBIS to Purchase 40 eVTOLs from Eve – TransportUP
Az Eve és a brazil AAM start-up szándéknyilatkozatott írt alá, ami szerint a megvásárolni kívánt járművek mellett a két cég együttműködik majd az eVTOL operációk fejlesztésében Braziliában és Dél-Amerika más részein. Az operációt az ország déli részében szeretnék elkezdeni előszőr, ahol turisztikai célokra alkalmaznák.
„Eve now boasts an impressive, industry-leading order book of 2,770 eVTOLs with this latest order of 40 units from FlyBIS. As a Brazilian manufacturer and operator, the partnership between Eve and FlyBIS promises to bring advanced aerial mobility to southern Brazil and surrounding regions.”
Ezenkívül az Eve közel 100 millió dollárt kapott a Brazil fejlesztési banktól, ami egy nagy lépés szolgáltatásainak 2026-os üzembehelyezése felé: Brazil development bank boosts eVTOL funding for Eve Air Mobility – Vertical Mag
Jelenleg a vállalat közel 2,800 eVTOL-ra rendelkezik ”letters of intent”-tel, ami körülbelül 8 billió dollárt ér. Ezzel a cég az iparág legnagyobb és legdiverzifikáltabb rendelésállományával rendelkezik.
Legfontosabb vevői/partnerei: United Airlines (feltételes adásvételi megállapodás 200 Eve repülőgépre, további 200 repülőgépre vonatkozó opcióval) és Blade India (200 repülőgépre vonatkozó nem kötelező érvényű megrendelés).
További fontos hírek az Eve-ről 2022-ben:
Az Eve 2022 februárjában megkezdte a tanúsítási folyamatot az ANAC-nál (Brazil légügyi hatóság), és kezdeményezte a típusengedélyezés érvényesítését az FAA-nél is. A vállalat előzetes tervei szerint Brazíliában hozna létre egy kezdeti gyártóüzemet, valószínűleg egy meglévő Embraer-üzemben. A tisztviselők elmondták, hogy a létesítményt „moduláris alapon” fogják felépíteni, ami lehetővé teszi számukra a gazdasági fejlődést.
2022 harmadik negyedévében az UAM platformjának szimulációját is elvégezte, hagyományos helikopterekkel a Chicago belvárosa és a Chicago külvárosaiban lévő vertiportok közötti útvonalakon. Az átlagosan 15 perces repülések alatt az eVTOL-okra vonatkozó műveleti koncepciót tesztelték valós városi környezetben, valamint a lakosság figyelmét szerették volna felhívni a jövőben egyre gyakoribbá váló, ehhez hasonló operációkra.
Az eVolare(Volare Aviation leányvállalata, az Egyesült Királyság legnagyobb helikopter és magán jet operátora) 20 darab Lilium eVTOL-ra kötött szerződést: Lilium and eVolare sign deal for up to 20 aircraft – TransportUP
A kötelező érvényű szerződés szállítás-előtti fizetésről szól, illetve további 10+10 darab Lilium Pioneer Edition Jets-re tartanak igényt.
A nemrég bejelentett, új Lilium Pioneer Edition egy szolgáltatási, támogatási és képzési csomaggal érkezik, személyre szabható kabin konfigurációkkal és exkluzív szövetekből, anyagokból készülve.
Az eVolare Oxfordból fogja biztosítani a Lilium járművek biztonságos és megbízható üzemeltetését, ahova karbantartó központot épít. Továbbá a cég Lilium brit vertiport hálózatának létrehozásába is befektet.
Ahogy Amerikában egyre több eVTOL jut el a tanúsításig, a kutatók zuhanási teszteket kezdtek végezni, hogy megállapítsák a biztonságos határértékeket, a terhelhetőséget, és a lehetséges károk elleni legjobb védekezés módokat:
Az eVTOL kutatók és fejlesztők 50-láb hosszú akkumulátor zuhanási tesztjét végezték el: eVTOL researchers and developer complete first 50-foot battery drop test – Vertical Mag
Az FAA által szponzorált, Beta Technologies és a Wichita State University-vel közösen vezetett tesztek során egy utasszállító eVTOL-nak megfelelő méretű akkumulátor törésbiztonságát vizsgálták, ami kritikus eleme lesz a tanúsításnak.
Az 50 láb magasról leejtett akkumulátor elnyelte a ránehezedő terhelést anélkül, hogy a cella- vagy a csomag szintjén jelentős károk keletkeztek volna. Szivárgás- , robbanásveszély nem keletkezett. A Beta szerint ez bizonyítja az általuk tervezett akkumulátorrendszer képességeit.
„This test program aims to provide the FAA and eVTOL companies with several additional insights — including whether thermal shielding is required to guard against fire or explosion, and whether composite materials are suitable to manufacture eVTOL fuselage.”
NASAteljes körű eVTOL tesztek után most törésteszteket végzett: NASA crash tests ‘improve simulation models to advance AAM research’ following full-scale eVTOL tests – Unmanned airspace
A NASA elképzelése az AAM-ről az, hogy segítse a feltörekvő légiközlekedési piacokat egy olyan légiközlekedési rendszer biztonságos kialakításában, amely embereket és árut szállít olyan helyek között, amelyeket korábban a légi közlekedés nem vagy nem kielégítően szolgált ki.
A törésteszthez egy eVTOL 6 személyes, magas szárnyú, nagy tömegű, több rotoros modelljét használták, és több mint 20 darab fedélzeti és fedélzeten kívüli kamerával gyűjtöttek adatokat. A kísérletekhez különböző számú ülésekkel rendelkező járműveket, egy NASA által fejlesztett energia elnyelő koncepciót (kompozit aljzat) és több méretű (magasságú és súlyú) próbabábut is felhasználtak
Az Air New Zealand4 eVTOL gyártó céggel működik együtt, hogy kiválassza azt, amelyik majd képes lesz zéró-károsanyag kibocsátásról szóló terveit a legjobban megvalósítani: Air New Zealand Partners with 4 eVTOL Makers to Demonstrate Aerial Mobility Visions – TransportUP
A 4 cég: Eviation, Beta, VoltAero és a Cranflied Aerospace.
Az Air New Zealand a következő 12 hónapban teszteli a gyártókat, amit 20 darab eVTOL megrendelése követ majd, 2026-tól pedig már fel is szeretne szállni velük. A járművek között teljesen elektromos, zöld hidrogént felhasználó és hibrid meghajtású működés lehetséges.
„Air New Zealand’s eVTOL strategy diverges from many other carriers that have inked deals with aerial mobility OEM’s. With its try-before-you-buy strategy, Air New Zealand has an opportunity to study its 4 selected partners and choose the one which will form the strongest partnership and help the airline execute its vision of delivering zero-emission eVTOL flights by 2026.”
A Stellantis(holland autógyártó cég) együttműködik az Archerrel, hogy segítse Midnight nevezetű eVTOL-jainak tömeggyártását: Stellantis to Help Mass-Produce Archer’s Midnight eVTOL – TransportUP
Az új gyárat Covington-ban, Georgiában nyitják majd meg. A gyártást már 2024-től elszeretnék kezdeni.
Az exkluzív szerződést $150 millió Stellantis által biztosított saját tőke követte, amit az Archer saját belátása szerint 2023-ban és 2024-ben vehet igénybe, bizonyos üzleti mérföldkövek elérésétől függően, amelyek az Archer várakozásai szerint 2023-ban fognak bekövetkezni. A Stellantis emellett stratégiai részesedését az Archer részvények nyílt piacon történő jövőbeni vásárlásával kívánja növelni.
A Jobysikeresen teljesítette az FAA System Review-jának első felét: Joby Completes First Half of FAA System Reviews – TransportUP
A vizsgálat összesen 4 részből áll, ebből ment át már sikeresen kettőn a Joby eVTOL-ja.
„With this milestone, Joby continues to mark consistent progress in its certification journey with the FAA. Not only does this prove the ability for eVTOL aircraft to successfully proceed with FAA certification; it also proves that Joby is able to complete its developmental goals. Additionally, this certification effort will likely pave the way for other upcoming eVTOL makers.”