Légiforgalmi adatkommunikációs harmonizációs törekvések

Egyre nagyobb szerepet kap a harmonizáció is, mind az AAM és U-space szabályozás, mind a légiforgalmi adatkommunikáció terén:

  1.  Az EASA 2023 közepére teszi az AAM szabályozás kijövetelét, ehhez az ICAO AAM harmonizációs working group-ot állított felEASA expects AAM regulations by mid-2023, ICAO sets up harmonization AAM working group – Unmanned airspace

“This week the ICAO Commission began terms of reference for the AAM work group after receiving direction from all member states at the recent ICAO Assembly, said Donald Ward, Air Navigation Commissioner. He said 17 existing expert panels all touch pieces of AAM but do not have a holistic view of the development of the AAM ecosystem: “ICAO wants some level of harmonisation to get to a global level.”

Az EASA azzal a kihívással szembesült, hogy meghatározott ConOps nélkül kell a légialkalmassági kritériumokat felállítania. Így az ügynökség jelenleg egyszere dolgozik az üzemeltetési követelményeken, a ConOps-on, a légtérkövetelményeken, az engedélyezésen és az ATM/ANS ügyeken.

A „NASA AAM Ecosystem Internation Day”-en globális ötlet cseréről, kihívásokról és harmonizációról volt szó: (283) International AAM Day 2022 – Session #1 – YouTube

Előadók:

  • Wes Ryan – NASA
  • Maria Algar-Ruiz – EASA
  • Andrew Hately – Eurocontrol
  • Donald Ward – NASA
  1. Az EASA és az FAA összeállt, hogy közös roadmap-et készítsenek „air-ground connectivity” témábanEASA and FAA join forces to present new roadmap for air-ground connectivity – Unmanned airspace

Célja a légiforgalmi adatkommunikáció korszerűsítése és harmonizációja 2035-ig. Az Airbus és a Boeing is részt vesz majd a tanulmányban.

  1. A holland Royal NLR (kutatással foglalkozó ügynökség) vezetésével európai szabályozások és sztenderdek harmonizálását elősegítő projekt indulResearch project assists harmonisation of European regulations and standards – Unmanned airspace

A projekt célja, hogy a harmonizált sztenderdek hiányát egy keretrendszer létrehozásával orvosolja, vagyis a folyamatban lévő uniós szabályozást egy nyílt adattárral támogassa, amely strukturált információkat tartalmaz a világ összes drónokra vonatkozó műszaki szabályáról, eljárásáról és szabványáról. Ez a különböző „Specific Assurance” és „Integrity” szintre és U-space szolgáltatásra is alkalmazható lesz.

Projekt tagok:

  • NTT Data
  • Boeing
  • Jeppesen
  • CATEC
  • Airbus
  • EHang
  • AirHum
  • Space53
  • Altitude Angel
  • Royal NLR
  • ITG
  • Enaire
  • Tecnalia
  • Ineco
  • ANRA
  • Cranfield University

Az eredményeket közvetlenül az EASA-nak nyújtják majd be.

Az FAA command-and-control hálózattal, illetve drónok által használható frekvenciákkal kísérletezik:

  1. Az AURA egy egész Amerikán átívelő command-and-control hálózatot szeretne létrehozni, amihez már 75 millió dollár támogatást meg is szerzett: AURA attracts USD75 million in new funding for US nationwide command-and-control network – Unmanned airspace

Az AURA egy olyan magán kommunikációs hálózatot fejlesztett ki, amit az FCC (Federal Communications Commission) által kizárólag a légiközlekedés számára engedélyezett spektrum és a saját technológiák tesznek lehetővé.

„As a Command and Control Communication Service Provider (C2CSP), its vision is to empower the aerospace industry’s pioneering technology solutions that improve accessibility and safety, drive economic expansion and further environmental sustainability—while transforming the concept of aviation for crewed and remotely piloted aircraft. AURA’s frequencies in the 450 MHz band have extraordinary propagation characteristics ideal for secure and reliable communications. The company’s technology increases the commercial viability of autonomous operations.”

  1. Az FAA a uAvionix-et bízta meg azzal, hogy bemutassa a C-Band frekvencia implementálásátFAA awards uAvionix contract to implement and demonstrate C-Band frequency assignment – Unmanned airspace

A szerződés célja a dinamikusan kiosztott, FAA által védett spektrum valós körülmények közötti üzemeltetésének bemutatása és igazolása az UAS műveletekhez. A demonstrációt a uAvinoix SkyLine Command and Control Communication Service Provider management platformján keresztül fogják végre hajtani.

„The contracted solution is intended to ultimately manage a limited amount of protected spectrum on behalf of many operators in the same area at once, through use of specialized radios on each drone and on the ground to dynamically manage frequency assignments when they are needed, and just for the duration of each flight.” 

Az „open” kategóriás drónoknál, amik alacsonyabb kockázatú operációkkal rendelkeznek, a zajszint-tanúsítás nem prioritás. De ahogy nő a kockázat, úgy kell a tanúsítást is hozzáigazítani.