Legújabb drónipari trendek

A teherszállító drón gyártók helikopter bérléssel foglalkozó cégekkel kezdtek együttműködéseket kötni:

    1. Az Elroy Airtöbb, mint 2 billió dolláros kereslettel indítja az évetElroy Air secures more than $2B in total aircraft demand and moves to new flight test facility – Vertical Mag

Az „end-to-end” autonóm légi teherszállító VTOL-t fejlesztő vállalat az LCI-al (Libra Group leányvállalata) írt alá megállapodást, ami szerint az LCI 40 darab Chaparral VTOL megvásárlásra kötelezte el magát, a járművek egy részére előleget fizetve.

A Chaparral akár 225 kilogramm (500 font) áru légi szállítására is alkalmas 300 tengeri mérföld hatótávolságon belül, amit kezdetben egy turbina-alapú hibrid-elektromos hajtáslánc tesz lehetővé elosztott elektromos meghajtással, valamint speciálisan tervezett aerodinamikus moduláris teherhordókapszulák segítségével. Alkalmazásai közé tartozik a légi teherszállítás katasztrófaelhárítás, tűzoltás és humanitárius műveletek, a pilóták veszélyeztetése és a repülőtéri infrastruktúra szükségessége nélkül.

LCI már így is több, mint 60 országban jelen van saját helikopter és merevszárnyú repülőgépeivel, amiket jelentős üzemeltetőknek és végfelhasználóknak adnak bérbe. Sokukat olyan kritikus és társadalmilag felelős ágazatokban alkalmazzák, mint a sürgősségi orvosi szolgálatok (EMS), a keresés és mentés (SAR), és a tengeri szélenergia.

További cikk a témáról: LCI commits to acquire up to 40 of Elroy Air’s Chaparral VTOL aircraft – eVTOL Insights + Elroy Air Secures More Than $2B in Total Aircraft Demand – TransportUP

 

  1. A Lobo Leasing és az Air Taurus Limited(a humanitárius logisztikára specializálódott AYR Logistics Limited (AYR) írországi leányvállalata) szándéknyilatkozatot írt alá öt Pipistrel Nuuva V300 hibrid eVTOL pilóta nélküli teherszállító repülőgép lízingelésérőlLobo Leasing and Air Taurus enter into LOI to lease five Pipistrel NUUVA V300 unmanned aircraft – Vertical Mag

A Lobo Leasing az év elején 15 Nuuva V300-as repülőgépre vonatkozó LOI-t (letter of intent) kötött a Pipistrel-lel. Ezt a 15 VTOL-t fogják a tervek szerint 2025 és 2026 között az Air Taurusnak leszállítani. Az ügylet tehát egy új technológiájú hibrid-elektromos VTOL repülőgép bérbeadói megrendelési pozícióját egyesíti egy vevőnek történő lízingeléssel. Ez egyértelműen bizonyítja a fejlett, új technológiájú repülőgépek operatív lízingmegoldásai iránti várható piaci keresletet, valamint a befektetők lelkesedését a piacon való részvétel iránt egy tapasztalt lízingmenedzser révén.

Az Air Taurus globális humanitárius operációkban fogja bevetni a VTOL-okat. A repülőgép forradalmi változást jelent majd a kritikusan szükséges rakományok (beleértve az élelmiszereket és az orvosi ellátmányokat) szállítása terén olyan területeken, ahol a földi infrastruktúra korlátozott vagy leromlott. A jelenleg fejlesztés alatt álló NUUVA V300 a tervek szerint körülbelül 120 csomós utazósebességgel, legfeljebb 300 kg rakománykapacitással és 300 km-es maximális hatótávolsággal rendelkezik majd, tartalékokkal együtt.

 

TransportUP ezt írta a partnerségről: Lobo Leasing Signs LOI with Air Taurus for Pipistrel eVTOL – TransportUP

„Many commercial airliners and business jets are leased to customers rather than bought outright. With lessors entering the aerial mobility space, operators will be able to access eVTOL platforms to advance their businesses with lower direct entry costs. Expect to see similar lessors entering the space as eVTOL makers near commercialization of their production models.”

 

A UK Research and Innovation Future Flight Challenge versenyt megnyerő konzorcium részeként tíz vállalat és szervezet lépett partnerségre, hogy négy cornwalli légtérkörnyezetet felszabadítson a pilóta nélküli légijárművek következő generációjának fejlesztése számára, és hogy létrehozzon egy „Skyhighways” hálózatot, amely drónok segítségével összeköti a távoli közösségeket a cornwalli végfelhasználókkal.

A 2022 végén tartott projektesemény során a Falmouth Harbour konzorciumi tag és a Skyports Drone Services drónüzemeltető élő, nyilvános, városi és tengeri repülési bemutatót tartott, „ship-to-shore” kiszállítást demonstrálva. Ez csak az első volt a 2023-as évre tervezett bemutatók közül, amikben többek között gyógyszer és csomagszállítás is szerepel majd.

Az esemény egyben az első alkalom volt, amikor a Drone Delivery Registert használták. A DronePrep Drone Delivery Register lehetővé teszi a Royal Mail, az NHS, a Cornwall Council, a Falmouth Harbour felhasználói, a hajótulajdonosok, a földtulajdonosok és a vállalkozások számára, hogy regisztrálják a jövőbeli drónkiszállítások fel- és leszállási helyeit, megosszák a földterülethez és az eszközökhöz való hozzáférés engedélyét, továbbá lehetővé teszi a projektpartnerek számára, hogy az összes földi érdekelt fél egyetértésével alacsony repülési folyosókat (Skyhighways) teszteljenek.

Továbbá az Open Skies Cornwall program részeként a partnerek 2,4 millió fontot fektetnek be az UKRI Future Flight Fundingból Cornwall-ba, hogy földi/leszállási infrastruktúrát és pilóta nélküli forgalomirányítási érzékelőhálózatokat építsenek ki, új pilóta nélküli repülőgépeket helyezzenek üzembe, és Skyhighways (drónos repülési folyosóit) hozzanak létre az NHS, a Royal Mail, a Cornwall Council, a JHUBMED és a Falmouth Harbour több felhasználója számára az orvosi- és áruszállítás támogatása érdekében.

 

A drone-in-a-box megoldást surveillance, inspection, mapping és logisztikai feladatokat képes ellátni. Az EU-tól kapott jóváhagyással nincs többé szükség pilótára vagy vizuális megfigyelőre a helyszínen  így megszűnnek a költséges, egy drónos, egy pilótás műveletek. A vállalat szerint a távoli drónflotta-üzemeltetés jövője az egy pilótával egyszerre több mint 20 drónt irányító felállás lesz.

A jóváhagyás lehetővé teszi az első teljesen távoli surveillance és inspection repüléseket a Nordic Unmanned LUC alapján. Ez lesz az első olyan automatikus, látóhatáron túli drónművelet, amit európai LUC-tanúsítvány alapján hajtanak végre.

 

  1. A uAvionixdrónvállalat megkapta az FAA engedélyét arra, hogy Észak-Dakotában BVLOS drónrepüléseket hajtson végreFAA grants initial approval to allow BVLOS flights on North Dakota drone system – eVTOL Insights

A Vantis, az amerikai állam első UAS-hálózatának felhasználásával a uAvionix bebizonyította az FAA számára, hogy megfelelő kockázatcsökkentő intézkedéseket hozott létre a nemzeti légtérrendszerben a meghatározott BVLOS-üzemeltetéshez szükséges biztonsági előírások teljesítéséhez.

A uAvionix azzal a küldetéssel jött létre, hogy biztonsági megoldásokat kínáljon a pilóta nélküli légiközlekedési iparágnak, és hogy segítse a pilóta nélküli légijárművek (UAS) integrációját a nemzeti légtérrendszerekbe (NAS). A uAvionix alacsony SWaP TSO tanúsítású és nem tanúsított repüléselektronikát kínál az általános repülés (GA), a repülőtéri felszíni járművek és a UAS-piacok számára.

A 2019-es kezdeti beruházással Észak-Dakota által létrehozott Vantis kulcsfontosságú támogatást nyújt a kereskedelmi és állami UAS-üzemeltetőknek infrastruktúra és hatósági jóváhagyások révén, amelyek lehetővé teszik a drónok alkalmazását számos iparágban. Vantisben és Észak-Dakotában a Thales légiközlekedési szintű UAS integrációs képességet kínál, amelyet kifejezetten a pilótás légiközlekedési infrastruktúra kiegészítésére terveztek, fokozva a biztonságot, az integrációt és az interoperabilitást a légtérrendszeren belül.

Christian Ramsey, uAvionix President, said: “We are incredibly proud to lead the way in North Dakota with our partners from Vantis and Thales. Being able to demonstrate much of our ecosystem in approved BVLOS flight is a major milestone for our company, our partners, and the broader aviation ecosystem.”

  1. A Flytrex a Causey Aviation Unmanneddelegyüttműködve megszerezte az FAA engedélyét hosszútávú drónos kiszállítási operációk végzéséreFlytrex partner Causey Aviation Unmanned secures FAA approval to operate long-range drone deliveries – Unmanned airspace

Ezzel a tanúsítással a Flytrex és a CAU azt tervezi, hogy tovább bővíti drónos kézbesítési szolgáltatását országszerte ételt, italokat és egyéb árukat szeretnének kínálni több mint 82 millió, hátsó és/vagy első udvarral rendelkező háztartásnak az Egyesült Államokban. Ezt az engedélyt eddig csak olyan cégek szerezték meg, mint például az Amazon Prime Air, az Alphabet Wing, a UPS és a Zipline. Fytrex már 2017 óta nyújt autonóm drón kiszállító szolgáltatást, előszőr az izlandi Reykjavíkban kezdték, majd azóta jelen vannak az észak-karolinai Durhamben, Fayettville, Raeford és Holly Springs városokban, illetve Granbury Texasban.

  1. A FlyTech automatizált, BVLOS városi drón repüléseket indít IzraelbenWorld first: autonomous, multiple BVLOS urban drone flights take off in Israel – Unmanned airspace

A FlyTech a FlightOpsszal, az izraeli rendősrég megbízásából egy hetes repülési teszteket hajt végre Ramlaban és Lodon, Tel Aviv külvárosaiban. A FlyTech az első drón operátor cég, ami engedélyt kapott az izraeli hatóságtól BVLOS repülések végrehajtására.

A következő lesz az operáció menete:

A rendőrségi forródrótra érkezik egy hívás. A drón pilótája (aki a parancsnoki és irányító központban ül) megkapja a címet egy rendőrségi tisztviselőtől, ahol egy incidensről érkezett bejelentés.  A pilóta ezután minden információt betáplál a FlightOps rendszerbe, és figyelemmel kíséri az autonóm drón repülését. A drón visszaküldi a látottakat a rendőrségi parancsnokságnak és az irányítóközpontnak.  A küldetés végén a pilóta utasítja a drónt, hogy térjen vissza a bázisra.

A zavartalan kommunikáció biztosításához a drón 3 SIM-kártyával is el lesz látva, illetve LTE hálózaton keresztül történik a drónok vezérlése. Előre nem látott incidens esetén, a FlightOps multi-drone operációs rendszere riasztja a drónt, amely felszáll, és egy „geo-fenced” autonóm útvonalon repül a helyszínre, az eseményről készült képeket továbbítva a rendőrségi irányítóközpontnak. Végül, ha a kísérletek sikeresek, a képeket a rendőrségi járművekre is továbbítják.

A kísérlet egyik legnehezebb eleme az volt, hogy a szabályozó hatósággal, a légierővel és a tel-avivi repülőtérrel együttműködve részletes légtérértékelést kellett készíteni annak érdekében, hogy a drónok biztonságosan repülhessenek a közös légtérben és az épületek magassága alatt – amihez a repülőgépek közötti minimális elkülönítési távolságot 500 lábra és a repülési tilalmi zóna 100 méteres körzetén belülre kellett csökkenteni.

 

Az Inmarsat és az Európai Űrügynökség (ESA) bejelentette, hogy az Iris légiforgalmi korszerűsítési program részeként kompakt műholdas terminált fejlesztettek ki a pilóta nélküli légijárművek számára: ez megnyitja az utat a UAV-k biztonságos integrálása előtt a kereskedelmi légtérbe.

Az Iris sajtóközleménye szerint a TTP, egy független technológiai vállalat, szállítja az integrált antennával ellátott, alacsony méretű, súlyú, teljesítményű és költségű (SWaP-C) terminál alaptechnológiáját. A fejlett terminál, amely még ebben az évben elérhető lesz, szinte minden UAV-hez alkalmazható, és biztonságos adatátviteli kapcsolatot nyújt a UAV-k, a távoli pilóták és a légiforgalmi irányítás között.

A technológia BVLOS repüléseket tesz lehetővé, illetve számos lehetőséget kínál a repülésüzemeltetők számára, például telemetriát a platformok állapotfigyeléséhez, IP hangátvitelt a légiforgalmi irányítás kommunikációjához, valamint adatszolgáltatásokat, például video streaming-et az ellenőrzési alkalmazásokhoz. A terminálba opcionális hibrid kapcsolat is integrálható lesz, amik ott használhatóak adatok és szolgáltatások intelligens útválasztása révén, ahol mobil lefedettség elérhető.

 

“The number of uncrewed vehicles in mixed airspace is expected to increase tenfold over the next 8-10 years. Through the expertise of TTP, Inmarsat’s new UAV terminal will bring a solution that is scalable, less dependent on infrastructure, and digitalised to benefit air traffic modernisation programmes like Iris.”

 

  1. A Walmart több 5G szolgáltató használatával növeli drónos kiszállító szolgáltatásátAmerica: Walmart to Ramp Up Drone Delivery By Using Multiple 5G Carriers – eVTOL Insights

Az üzletlánc 4,700 boltjával országszerte Amerika lakosságának 90%-a számára elérhető. A tavalyi évben 6,000 kiszállítást elvégző, 7 államban (Arizona, Arkansas, Florida, Észak-Karolina, Texas, Utah és Virginia) 36 drón kiszállító központtal rendelkező cég leggyakrabban kiszállított árui közé tartozott a: citrom, grillcsirke, cookies-and-cream fagylalt, Red Bull italok és a Bounty papírtörlő.

Eddig a drónok kezelését a DroneUp nevezetű startupra bízta, akik egy harmadik félt, az Elsight-ot bízták meg a vezetéknélküli kapcsolat biztosítására, ami LTE technológián keresztül volt lehetséges. Mivel a hagyományos RF kapcsolatok túl korlátozottak hatótávolságukban, a műholdas kommunikáció pedig túl drága, így az 5G-s hálózatokra esett a választás. Újítás azonban, hogy a DroneUp most az Elsight Halo platformjára vált, ami egyidejűleg tesz lehetővé 4G és 5G kapcsolatokat több különböző mobilszolgáltatótól. Vagyis egyszere több SIM kártyát és egy AI-alapú rendszert használva, ami képes zökkenőmentesen átváltani egy tartalék hálózatra, ha az eredetileg használt gyengülni kezd vagy megszűnik, a repülések nem csak sokkal biztonságosabbá válnak, de lehetővé is teszik, hogy a Walmart drón programja ne függjön egy szolgáltatótól (pl. Verizon, vagy T-Mobile). Így a drónok már jóformán bárhol repülhetnek, hisz képesek csatlakozni a legelőnyösebb 4G vagy 5G hálózathoz, amikor és ahol csak szükséges.

Eközben Kína már a 6G bevezetését tűzte ki célul 2030-ra. (Ők csak Guangdong kerületében 110,658 5G bázisállomással rendelkeznek.) Az iparág általános álláspontja pedig, hogy míg az 5G nagyban javítja a drónos kézbesítést, a 6G forradalmasítani fogja.

A Walmart is 5G-vel kapcsolatos fejlesztéseit egy lépésként tekinti a „game changing” 6G felé.

 

A Horizon Aircraft által készített felmérés magántőke- és kockázati tőkebefektető szakembereket kérdezett meg az eVTOL-iparág jövőjéről. Kiderült, hogy 82 százalékuk arra számít, hogy az ágazatba vetett közbizalom növekedni fog a következő három évben, 18 százalékuk pedig „drámai növekedést lát előre”. Amikor az okokat firtatták, 80 százalékuk arra hivatkozott, hogy egyre elfogadottabbá válik, hogy az első eVTOL-járatokon képzett pilóták fognak repülni, 69 százalékuk pedig az ágazat szabályozásával kapcsolatos jelentős fejleményekre mutatott rá. További tényezők közé tartozik az ágazat sikereiről szóló nagyobb médiafigyelem, a sikeres utas- és teherszállító VTOL-kísérletek száma, valamint az, hogy egyre több nagyobb vállalat vesz részt az ágazatban.

A válaszadók az Egyesült Államokban, Kanadában, az Egyesült Királyságban, Ausztráliában, Új-Zélandon, Kínában, Hongkongban, Németországban és az Egyesült Arab Emírségekben rendelkeznek székhellyel. A felmérést 2022 novemberében online végezték.

 

“Our research shows 63 percent of private equity and venture capital professionals expect there to be over 430,000 air taxis in operation by 2040, and 88 percent anticipate the sector will generate at least USD30.7 billion by 2030. It is not surprising that our research shows 54 percent of professional investors expect over USD30 billion will be invested in the market by 2030, compared to USD7 billion in 2021.”

 

Új nagy nemzeti drón programok indultak Vietnámban, Dubaiban, Új-Zélandon, Argentínában, Braziliába és Izraelben is. A városok között pedig Oxford, Nusantra, Shanghai, Tulsa (Oklahoma), Monchengladbach, Syracuse (New York), Burlington (Vermont) és Springfield (Ohio) csatlakozott újonnan az év során az iparághoz.

„Az egyik legfontosabb különbség a 2022. november végén és decemberében bejelentett új AAM/UAM programok és a korábbi projektbejelentések között az, hogy a program bajnokai inkább az infrastruktúra-szolgáltatók, mint az eVTOL-gyártók és -üzemeltetők közül kerülnek ki.” nyilatkozott a Global Air Mobility Market Map szerkesztője, Philip Butterworth-Hayes.

Továbbá fontos az is, hogy Új-Zélandon, Ausztráliában, Németországban, Argentínában, Spanyolországban és Izraelben a közelmúltban hidrogén üzemanyagcellás repülőgép-programokat jelentettek be, amelyek szerves részét képezhetik ezen országok UAM/AAM stratégiáinak.

 

2022-ben a DroneSec 2,554 esetet rögzített, ami nagyjából 7 drón incidenst jelent naponta.

Legfőbb oka ennek az lehet, hogy manapság már könnyen hozzá lehet jutni e-kereskedelmi oldalakon nehéz teherszállító és merevszárnyú, jellemzően mezőgazdasági célokra szánt drónokhoz, amiket aztán a bűnözők könnyen átalakítanak például illegális csempészáruk vagy robbanóanyagok szállítására.

Legfontosabb észrevételek 2021-gyel összehasonlítva:

  1. 60%-os növekedés az összes drón incidens számában
  2. 140%-os növekedés a lakossági incidensek terén
  3. 130%-os növekedés a rendezvényhelyszíneken történt incidensek terén
  4. 100%-os növekedés a kormányzati és kritikus infrastruktúrával kapcsolatos incidensek terén
  5. 50%-os növekedés a határ menti incidensek terén
  6. 40%-os növekedés a börtönszállítások terén
  7. 30%-os növekedés a repülőtéri incidensekben

Országok, ahol a legtöbb drón incidens történt:

  • India – 15%
  • Kanada – 11%
  • USA – 10%
  • UK – 9%
  • Mianmar – 8%
  • Ukrajna – 6%

A legtöbb incidensben érintett drónmárkák/modellek:

  • DJI Mavic 2
  • DJI Phantom 4
  • DJI Mavic 3

Az ismert lefoglalási és elfogási arány az összes incidensre vonatkozóan a következő volt:

  • lefoglalt drónok – 17%
  • letartoztatott drón operátorok – 5%